By

Harvassa ovat Suomessa ne artistit, joiden kappaleet ovat kulkeneet sydämissämme sukupolvelta toiselle.  Sellainen, yhä eteenpäin menevä dynamo on 50-vuotisjuhlakiertueelle lähtevä Heikki ”Hector” Harma

Heikki ”Hector” Harma on kulkenut harvinaisen pitkän matkan muusikkona, lauluntekijänä ja laulajana. 50 vuoden ura suomalaisen musiikkimaailman kärkikuvioissa on pitänyt sisällään paitsi konsertteja myös levytyksiä kuudella eri vuosikymmenellä. Tänä syksynä hän juhlistaa uraansa mittavalla 50-vuotisjuhlakiertueellaan, joka päättyy Hartwall Areenan juhlakonserttiin joulukuussa.

Kaikki alkoi vuonna 1966, kun Hectorin ensimmäinen single, miehen itse suomeksi sanoittama ja Vietnamin sodan inspiroima Palkkasoturi (The Universal Soldier) julkaistiin. Single levytettiin Scandia Musiikin legendaarisessa Alppi-studiossa, Helsingin Kulttuuritalolla joulukuussa 1965. Levytyspäivä oli maanantai, jonka tuolloin vasta 18-vuotias Töölön Yhteiskoulun lukiolainen päätti lintsata koulusta. Seurauksena oli kaksi tuntia jälki-istuntoa. ”Olin jotenkin sanktioaltis ja radikalisoituva oppilas teinivuosinani Töölön Yhteiskoulussa. Tuntui itse asiassa tyyliin sopivalta lintsata se päivä, jolloin esikoislevyni äänitettiin”, Harma muistelee. ”Kun saavuin studiolle huonon kitarani kanssa ja vastassa oli muun muassa Heikki Laurila, yksi sen ajan kitaristiguruista, tajusin ettei minun kannata edes koskea soittimeeni. Lauloinkin vain valmiiden taustojen päälle ja lähdin kotiin: olin tehnyt levyn.” Protestilauluksikin 1960-luvulla kutsuttu Palkkasoturi nousi muun muassa Yleisradion suositun Kahdeksan kärjessä -listaohjelman ykköseksi ja Iskelmä-lehdessä julkaistun Mitä Suomi Soittaa -singlelistan kärkeen alkuvuodesta 1966.

Ytimestä bittiavaruuteen

Vuosikymmeniä on kulunut tuosta ensimmäisestä levytyksestä, ja tapahtunut on paljon. Cumulus-yhtyeestä soolouralle lähtenyt Harma levytti ensimmäisen sooloalbuminsa Nostalgia vuonna 1972. Sen jälkeen albumeja on julkaistu jo 21 kappaletta, joista useimmat ovat myyneet kultaa, monet timanttia ja osa platinaa. ”Musiikin tekemisen ydin, sanoitusten kirjoittaminen ja kappaleiden säveltäminen, on säilynyt kuitenkin koko ajan samanlaisena. Sitä työtä tehdään yksin. Sanoittaminen on ajattelemista, siinä yrittää saada verbaalisen muodon niille asioille, joita haluaa kertoa. Pitää miettiä, mitä haluaa sanoa ja kenelle sen sanoo. Sama koskee säveltämistä”, Harma pohtii.
”Musiikkibisnes on tietysti muuttunut ajan myötä ja se, miten media siihen suhtautuu”, itsekin parikymmentä vuotta toimittajan työtä Ylellä tehnyt ja musiikkia median puolelta seurannut Harma muistuttaa. Lisäksi suuren muutoksen on kokenut tekniikka ja musiikin muoto. ”Kun aloitin, äänitettiin moniraitatekniikalla nauhalle. Siitä on pitkä matka siihen, miten nykyään toimitaan: vinyylin ja c-kasetin kautta on siirrytty digitaalisiin musiikkitallenteisiin. Albumeiden aika alkaa olla ohi, nyt julkaistaan kappale kerrallaan ja sinne se lähtee bittiavaruuteen.”

Tauosta platinaa

Kun vuosikymmeniä on takana näin kunnioitettava määrä kuin Harmalla, koettuun mahtuu monenlaista, myös lopettamisen tunnelmia ja pitempi tauko. ”Vuonna 2007 lähdin jäähyväiskiertueelle. Silloin tuntui, että annettavaa ei enää ole. Kun aikaa meni, kaipuu lavalle iski. Vuonna 2011 tehty Aikamatka-kiertue oli siinä mielessä eräänlainen välityö. Oli kiva päästä kavereiden kanssa lavalle. Meillä oli mukana myös Freeman, joka silloin eli toista tulemistaan”, Harma kertoo.

Suurin piirtein samaan ajanjaksoon osui kymmenen vuoden levytystauko. ”Siihen oli monia syitä. Kyse oli kirjoitusblokista, tekstiä ei vain tullut. Toisaalta mitään painettakaan biisien tekemiseen ei ollut, sain olla ihan rauhassa”, Harma muotoilee. ”Pikku hiljaa ajan myötä kappaleita kuitenkin alkoi syntyä.” Lopulta koottiin vuonna 2014 albumi Hauras, joka kaikessa digiajassammekin myi kultaa jo ennakkoon ja myöhemmin platinaa ja jonka myötä Hector lähti jälleen kiertueelle.

Uutta kohti

Niin kuin kaikessa muussakin, uusista vaikutteista saa uutta virtaa. ”Kun on tehnyt musiikkia kauan, saattaa tulla eräänlainen vauhtisokeus. Silloin menee aina samalla kaavalla. Itse löysin uuden vaihteen, kun aloin tehdä yhteistyötä tuottaja Okko Larun kanssa ja syntyi Ei selityksiä -levy vuonna 2004. On tärkeää, että löytää tuottajan, joka kuulee jo raakiledemosta, mistä on kyse ja osaa alkaa rohkeastikin viemään uuteen suuntaan. Biisin tekijän täytyy uskaltaa antaa luottamuksella matsku käsittelyyn.”

Harma täyttää ensi vuonna 70 vuotta, mutta ura ja musiikin tekeminen jatkuu. ”Elämässä on tässä iässä paljon muutakin, mitä haluaa tehdä, kuten viettää aikaa lastenlasten kanssa. Musa ei ole aivan ykkösosassa. Lisäksi tekeminen tuppaa hidastumaan, kun ikää kertyy. Biisien tekeminen on myös hieman vaikeampaa – siitä samasta ilmiöstä on hyvä esimerkki uusin Rollareiden levy, jossa on pelkkiä cover-biisejä”, Harma pohtii. ”Mutta on minulla muistiinpanoja ja fragmentteja, niitä tulee hiljalleen, yksi kerrallaan. Ja nyt näyttää että osasta niistä alkaa muotoutua uusi kappale, joka vaikuttaa aika hyvältä.”

Ja vielä on halua mennä kohti uutta. Vain elämää -televisiosarjassa tällä kaudella mukana ollut Hector on legendaarisine kappaleineen ja huimine versioineen tavoittanut jälleen uusia, nuoria yleisöjä. Samalla tavoin kohtaamisista nuoremman sukupolven muusikoiden kanssa syntyy uutta. ”Olen ajatellut muuttaa työtapaani ja kokeilla muutamaa nuorempaa tuottajaa. Tykkään esimerkiksi Chisun tavasta ja soundista. Ja ylipäätään on hyvä, kun saa seurata uuden polven tekemistä. Siitä tulee haastetta ja fiilistä, ja samalla siinä päivittyy itsekin”, Harma hymyilee.

Forever

Loppua ei onneksi siis näy, ja sillä mielellä tehdään uusi 50-vuotisjuhlakiertuekin. ”Tämä ei ole missään nimessä jäähyväiskiertue, tää on forever!” Harma huudahtaa. ”Aion keikkailla niin kauan kuin jalat puutuvat enkä enää pääse lavalle.” Kiertueen ohjelmisto on haastattelua tehtäessä mietinnässä, mutta varmaa on se, että kolmituntisella keikalla luvassa on hittibiisejä eri vuosikymmeniltä mahdollisimman kattavasti. ”Kun on kirjoittanut tuhannenkunta laulua, valinta on aika vaikeaa”, Harma naurahtaa. ”Mukana on totta kai ne isoimmat hitit, lisäksi mahdollisesti joitakin tribuuttikappaleita niiltä artisteilta, joille haluan hattua nostaa. Lisäksi täytyy antaa bändille tilaa – teemme mielenkiintoisia, päivitettyjä versioita kappaleista, biisit saavat kiertueella uuden asun päälleen.”

Kiertue päättyy Hartwall Arenalle, jossa juhlitaan isosti ja käytetään vaikuttava, suuri tila myös visuaalisesti hyväksi. ”Konserttikiertueen keikoilla ei nähdä vieraita, mutta Hartwall Arenalla lavalle nousevat itselleni tärkeitä ja kiinnostavia artisteja, joiden kanssa tiemme ovat jollain lailla kohdanneet: Elastinen, Irina Björklund ja Mikael Gabriel. Odotan iltaa – ja koko kiertuetta – valoisin mielin, hienoja hetkiä on tulossa.”

teksti | Marjo Nuortimo

 

LIPUT

Juhlakiertue
18.11. ja 1.12. Logomo, Turku
21. ja 22.11. Tampere-talo
Liput alk. 52,50 €, myös VIP-paketit
www.lippu.fi

50-vuotisjuhlakonsertti
10.12. Hartwall Arena, Helsinki
Liput alk. 49,50 €, myös VIP-paketit 
www.lippu.fi

HECTOR DISKOGRAFIA

Nostalgia (1972)
Herra Mirandos (1973)
Hectorock I (1974)
Liisa pien (1975)
Hotelli Hannikainen (1976)
H.E.C. (1977)
Kadonneet lapset (1978)
Ruusuportti (1979)
Linnut, linnut (1980)
Eurooppa (1981)
Hyvää yötä Bambi (1982)
Hectorock II (1985)
Nuku idiootti (1987)
Varjot ja lakanat (1988)
Yhtenä iltana (1990)
In Concert 1966–1991 (1992)
Ensilumi tulee kuudelta (1992)
Salaisuuksien talo (1994)
Kultaiset lehdet (1995)
Hidas (1999)
Helismaan pikajuna (2001)
Total live 1991–2003 (2003)
Ei selityksiä (2004)
Hauras (2014)